Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{nowplay.song.artist}} Album Art Ke Udara

{{nowplay.song.track}}

{{nowplay.song.artist}}

Album Art Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{currentshow.name}} {{currentshow.name}} Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

HITZ Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

tip sana sini

Ramai Yang Tahu 5 Perkara Ni Tetapi Selalu Lupa Nak Dilakukan Setiap Kali Berbuka & Bersahur

Pantang dengar azan, terus ‘terpa’ segala jenis makanan atas meja.

ramai yang tahu 5 perkara ni tetapi selalu lupa nak dilakukan setiap kali berbuka & bersahur

Kredit gambar: Shutterstock

 

Bulan Ramadan ni antara perkara yang paling seronok tentunya waktu berbuka. Ada yang awal-awal lagi sudah memikirkan makanan berbuka, ada pula yang dah rancang di mana tempat nak tarawih dan moreh.

 

Iyalah, sepanjang hari tahan diri daripada makan dan minum, bila dengar je azan maghrib, ada yang terus capai minuman dan makanan paling berkenan di hati. Sampai lupalah segala perkara yang sepatutnya kita buat waktu buka dan sahur.

 

Anda mesti pernah dengar perkara-perkara ni, kan? Anda buat tak depan meja makan?

 

#1 Sedia Ikut Keperluan

 

ramai yang tahu 5 perkara ni tetapi selalu lupa nak dilakukan setiap kali berbuka & bersahur

Kredit: Shutterstock

 

Berapa ramai yang akan beli sejenis dua sahaja makanan di bazar Ramadan? Dah puasa sepanjang hari, waktu petang ni ramai yang sukar nak tahan godaan nafsu. Semua makanan pun nampak sedap dan kalau boleh nak borong satu kedai.

 

Tetapi berapa ramai yang akan habiskan makanan yang dibeli tu? Iyalah, selalunya kita cuma mampu makan sikit je waktu berbuka, kan?

 

#2 Makan Dari Tepi

 

ramai yang tahu 5 perkara ni tetapi selalu lupa nak dilakukan setiap kali berbuka & bersahur

Kredit: Shutterstock

 

Bukannya main redah je nak makan dari mana. Sebaiknya habiskan makanan di tepi pinggan sebelum makan di bahagian tengah. Paling penting, baca doa berbuka, doa makan dan makanlah perlahan-lahan. Tak lari pun makanan dalam pinggan tu!

 

#3 Sampai Jilat Jari

 

 

Ramai yang tahu amalan menjilat jari selepas makan ni amalan nabi tetapi tak ramai yang buat... Tambah-tambah lagi kalau makan guna sudu garfu, kan?

 

#4 Berhenti Sebelum Kenyang

 

 

Sebab tu la jangan beli terlalu banyak makanan sampai tak mampu nak habiskan. Kita kenalah berhenti makan sebelum kenyang, barulah ringan je nak buat tarawih 20 rakaat, kan?

 

#5 Makanan Berkhasiat

 

 

Bukan je penting untuk beri tenaga sepanjang hari tetapi makanan berkhasiat ni untuk pastikan kesihatan kita pada tahap optimum sepanjang Ramadan. Pastikan juga anda minum air secukupnya ya.

 

Selain kurma yang diketahui sebagai makanan berkhasiat pemberi tenaga, ada berbagai lagi makanan yang baik boleh anda jadikan teman baik sepanjang Ramadan ni seperti barli, buah tembikai, daging kambing, buah delima, cendawan, susu, kismis, minyak zaitun dan labu.

 

ramai yang tahu 5 perkara ni tetapi selalu lupa nak dilakukan setiap kali berbuka & bersahur

Kredit: Shutterstock

 

Makanan-makanan ni bukan je beri tenaga tetapi tinggi kandungan vitamin, antioksida dan serat. Memang sesuai untuk temani anda jalani amalan sepanjang bulan Ramadan dan temani anda sempurnakan nikmat bulan Ramadan.

 

Yang belum dapatkan makanan-makanan ni, apa kata anda segera ke Tesco hari ni. Macam-macam makanan ada kat sana. Bolehlah anda buat stok bersahur dan berbuka.

 

Selain barangan basah seperti ayam, sayur-sayuran, daging dan ikan, barangan kering seperti mi, beras, tepung dan gula, anda juga boleh membeli barangan keperluan rumah yang lain seperti baldi, barangan elektrik, peralatan mencuci, kelengkapan memasak, bekas kuih raya dan pinggan mangkuk. Dan ya, baju-baju harian dan baju raya pun ada di Tesco!

 

 ramai yang tahu 5 perkara ni tetapi selalu lupa nak dilakukan setiap kali berbuka & bersahur

Kredit: @tescomalaysia/instagram

 

Bukan itu sahaja, Tesco juga menyediakan perkhidmatan membeli belah secara online di kawasan terpilih, anda hanya perlu pilih barangan yang dikehendaki di hujung jari dan barangan anda akan dihantar di hadapan pintu kerana Tesco sentiasa menemani anda menjalani amalan sepanjang bulan yang bermakna ini. Untuk info lanjut, anda klik di sini.

 

Filled Under :


*Kami mempunyai hak untuk memadamkan komen yang menyentuh sensitiviti/tidak bersesuaian.