Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{nowplay.song.artist}} Album Art Ke Udara

{{nowplay.song.track}}

{{nowplay.song.artist}}

Album Art Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{currentshow.name}} {{currentshow.name}} Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

HITZ Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

Inspirasi

5 Sebab Mengapa Pasangan Berkahwin Disaran Duduk Rumah Sendiri

Tapi janganlah lupa tanggungjawab pada ibu bapa.
08 Jun 2021, 12:01 PM

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: HiveBoxx/unsplash

Antara perkara penting yang sering menjadi persoalan pasangan berkahwin atau bakal melayari bahtera rumahtangga ialah di mana nak tinggal selepas berkahwin! Rumah sendiri atau rumah keluarga? Ada yang memilih untuk serumah dengan ibu ayah, ada pula yang memilih untuk mulakan hidup sendiri. Namun perkara ini terpulang pada situasi yang dialami setiap pasangan.

Jika ibu dan ayah sudah tua dan tiada orang untuk menjaga mereka, adalah lebih baik untuk tinggal sekali atau carilah rumah bersebelahan rumah mereka. Tetapi jika di dalam rumah ada ramai adik beradik lain, maka sebaiknya carilah rumah sendiri. Ini kami kongsikan 7 sebabnya!

#1 Aurat

Sebab paling utama sudah tentu untuk menjaga aurat isteri. Jika berada di rumah keluarga yang ada ramai ipar duai, biras dan saudara lelaki sudah tentu isteri perlu sentiasa menutup aurat di dalam rumah sambil melakukan kerja harian.

 

Jika di rumah sendiri, tinggal bersama pasangan dan anak-anak sahaja sudah tentu isteri bebas nak pakai apa sahaja, tak perlu bertudung dan berbaju labuh di dalam rumah.

#2 Berdikari

Serba serbi ada je yang akan beri nasihat. Kadangkala bangun tidur, semua dah tersedia. Sampaikan diri sendiri tak sempat nak fikir penyelesaian yang sesuai untuk masalah diri sendiri.

 

Jika di rumah sendiri, suka atau tidak kita akan belajar berdikari. Belajar memasak, mengemas dan mengurus anak-anak. Setiap permasalahan yang berlaku perlu diselesaikan sendiri. Pandai-pandailah usaha sendiri!

#3 Elak salah faham

Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Biasalah suami isteri ada masanya berlaku salah faham, tetapi orang lain yang terasa. Ada hari dahi berkerut dan tiada mood nak bercakap sebab sakit kepala, tetapi ada pula yang tersinggung. Tu belum lagi bab marahkan anak sendiri, mak orang lain yang terasa hati. Sampai satu tahap nak berbincang dengan pasangan pun kena berbisik, itu pun adik beradik di bilik sebelah boleh dengar!

 

Jika di rumah sendiri, bolehlah berbincang dengan lebih terbuka. Hati ke hati. Kalau pasangan merajuk pun tak rasa janggal atau malu nak pujuk. Tiada mata yang memerhati.

#4 Merancang ekonomi keluarga

Jika duduk serumah dengan ibu bapa je tiada masalah, tetapi bila duduk beramai-ramai bersama ipar duai tentu akan jadi isu bab perbelanjaan. Nak beli barang dapur sikit, belum sebulan dah licin. Beli banyak pula orang lain lepas tangan.

 

Jika di rumah sendiri, bila tiba hujung bulan telur dadar dengan nasi pun dah cukup sementara menunggu gaji masuk.

#5 Kebebasan menghias rumah sendiri

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

Dah duduk rumah keluarga, kenalah ikut peraturan isi rumah. Tak bolehlah tukar-tukar apa yang dah sedia ada ikut selera anda. Kena pastikan anda dapat persetujuan ahli rumah.

 

Kalau di rumah sendiri, anda ada kebebasan nak hias ikut imaginasi dan tema pilihan hati. Nak tukar cat atau perabot pun tiada masalah. Sebab itu kan rumah anda.

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

Seronok, kan ada rumah sendiri?  

Anda yang sedang mencari kediaman idaman atau rumah pertama tu, apa kata anda dapatkan salah sebuah rumah di Scientex Kundang Jaya. Scientex Kundang Jaya ialah pembangunan bersepadu hak milik kekal seluas 184.1 ekar yang dilancarkan pada tahun 2020. Scientex Kundang Jaya menawarkan rumah teres dengan harga yang sangat berpatutan di Lembah Klang yang disertakan dengan pakej pembelian mudah milik.

Selain berstatus hak milik kekal, apa yang menariknya dengan perumahan Scientex Kundang Jaya ni?  

Bukan sahaja rumahnya yang dibina dengan rekaan moden serta harga menarik, rumah teres hak milik kekal ini merupakan projek perumahan yang terletak di kawasan Lembah Klang juga menawarkan banyak kemudahan di sekitar. Antaranya berhampiran dengan:

  • Aeon Rawang (7.5km)
  • Kundang Lakes Country Club untuk beriadah (4.5km)
  • Hospital Sungai Buloh (12.7km)
  • Sekolah SJK (C) Kundang (2.6km) dan SK Seri Kundang (5.4km)
  • Kampus UiTM Sungai Buloh
  • KTM Kuang

 

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

Lokasinya pula terletak di kawasan Lembah Klang dengan kemudahan akses meluas kepada jaringan jalan raya dan lebuh raya seperti Latar, Guthrie dan PLUS. Kedudukannya pun strategik, hanya 20 minit dari tol Jalan Duta!

Pilihlah antara Orchid dan Sakura

Ada dua jenis rumah yang anda boleh pilih di Scientex Kundang Jaya ni. Antara Sakura dan Orchid mana satu pilihan anda? Kedua-duanya hak milik kekal dengan harga yang sangat berbaloi!

Orchid – Rumah Teres 2 Tingkat

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

Untuk anda yang baru hendak membina keluarga atau sedang mencari rumah pertama, rumah teres 2 tingkat dengan 4 bilik tidur dan 3 bilik mandi dengan luas binaan 1621 kaki persegi adalah pilihan paling ideal. Selain harganya yang berpatutan, pakej yang ditawarkan juga adalah amat berbaloi dan mampu dimiliki!

 

 

Harganya pun bermula dari RM3xxk* dengan anggaran bayaran bulanan hanya dari RM1,500*!

 

Sakura -Rumah Teres 3 Tingkat

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

Untuk anda yang perlu tinggal serumah dengan ibu ayah demi menjaga mereka yang makin tua, sudah tentu anda memerlukan kediaman yang lebih selesa dan luas. Anda boleh dapatkan fasa baru Sakura di Scientex Kundang Jaya.

 

 

Rumah teres 3 tingkat ini mempunyai luas binaan 2,082 kaki persegi yang dilengkapi 4 bilik tidur, 3 bilik mandi dan 1 ruang serbaguna. Ruang serbaguna itu pula bolehlah anda hias mengikut kesesuaian seperti dijadikan sebagai bilik tidur ekstra, mini gimnasium, bilik belajar, bilik mainan anak-anak atau ruang solat.

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

5 sebab mengapa pasangan berkahwin disaran duduk rumah sendiri

Kredit: Scientex

 

Harganya pula bermula dari RM4xxk* dengan anggaran bayaran bulanan hanya dari RM1,700*

 

Menarik, kan? Memang berbaloi!

 

Lebih menarik, Scientex Kundang Jaya sedang adakan Pakej Istimewa FMCO di mana anda boleh nikmati lebih banyak penjimatan dengan setiap pembelian rumah! Jika anda membuat pembelian sekarang anda boleh dapatkan rumah dengan harga yang sangat mampu milik, anda hanya perlu membayar deposit serendah RM 200* sahaja!

 

Bukan itu sahaja, anda juga akan dapat rebat istimewa sehingga RM3,000* untuk setiap pembelian. Anda juga tak perlu pening nak fikir bayaran untuk yuran guaman Perjanjian Jual Beli (SPA), yuran guaman perjanjian pinjaman dan duti setem kerana itu semua adalah PERCUMA!

Apa tunggu lagi? Jom dapatkan sekarang! Hubungi talian WhatsApp atau layari laman web Scientex Kundang Jaya untuk info lanjut!

 

Filled Under :


*Kami mempunyai hak untuk memadamkan komen yang menyentuh sensitiviti/tidak bersesuaian.