Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{nowplay.song.artist}} Album Art Ke Udara

{{nowplay.song.track}}

{{nowplay.song.artist}}

Album Art Ke Udara

SINAR

Menyinari Hidupmu

{{currentshow.name}} {{currentshow.name}} Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

HITZ Segmen Terkini

SINAR

Menyinari Hidupmu

Inspirasi

Mitos! Makan Bendi Tidak Menyebabkan Keputihan, Jom Baca Penjelasan Doktor Ni

Kacang bendi memang cukup terkenal dalam masyarakat tempatan. Sering dijadikan menu pilihan atau pun tambahan ramuan dalam masakan orang kita.

mitos! makan bendi tidak menyebabkan keputihan, jom baca penjelasan doktor niNamun begitu, ada yang mengatakan kacang bendi boleh membantu mengurangkan kolestrol dan juga ada yang mengatakan kacang bendi akan menyebabkan keputihan. 

Tapi sejauh mana kesahihan itu? Ini kami kongsi penerangan dari Doc Abdul Rahim Nor.

ILMU KACANG BENDI. Artikel 879.

Betul ke BENDI baik untuk kesihatan? Manfaat kacang bendi.

1. Bendi rendahkan kolesterol krn kandungan seratnya yg tinggi. Serat ni mengikat kolestrol dlm makanan lalu di buang. Maka kolesterol dlam darah menurun le. Mudahan kita buang air besar.


2. Bendi dapat mengawal penyakit kencing Manis kerana ia mengurangkan penyerapan glukos daripada usus lalu menurunkan tahap gula dalam darah.


3. Kandungan vitamin C & komponen antioksida dalam kacang bendi meningkatkan sistem imun ketahanan badan anda. Doc dan anda sedia maklum Vit C merangsang sistem imun untk hasilkan lebih banyak sel darah putih yg bantu melawan patogen/kuman dlm badan kita.


4. Untuk uoll yg hamil, bendi yg punyai vitamin A, B (B1, B2 dan B6) & C, zink & kalsium yg tinggi menjadikan sayuran Terbaik Untk kesihatan siibu. Serat & asid folik dalam bendi seperti mencegah kecacatan kelahiran seperti spina bifida pd janin. 

E. Mitos yg doc & anda perlu buang dalam otak anda mengenai bendi ni"

Kan org tua2 kita dulu perhati bahwa bendi ni ada cecair pekat pd nya. Maka di dakwa:


1. Cecair PEKAT itu dpt mempercepat kan siibu melahiran anak.... Mitos je.


2. Pompuan.... Awas.... Depa kata berlendir dan boleh dpt keputihan. Mitos je. Bagi doc klu saluran peranakan Tak dijaga kebersihan... Maka kuman biak je.... Baru le keputihan atau kehijauan dan busuk hapak le..


3. Cecair ni bagi tambah kepekatan air mani atau kejantanan seorg Hero. ... Tpi ni Mitos jua sbb bendi Tiada hormon testerone dlm nya. Tak spt Tongkat Ali ada hormon testerone... Tongkat Ali sbg Vigra Malaysia.


4. Mitos lagi.... Lendir bendi boleh tambah Minyak lutut... Ni yg buat doc gelak... Hihihi... Ramai yg Mai cek lutut dgn doc kata dah try mkn bendi.... Lagi sakit lutut ada le doc... Hihihi. Doc bgi ubat arthritis atau injek Minyak Pelincin je lutut tu.

F. Rahsia ni.. Jangan kasi org lain tau.
Doc nak habaq ni.... Klu nak Pilih bendi yg fresh muda Cun tu.... secret nya mudah je... dikepak di hujung ekoq bendi tu dgn mudah je... Muda le tu.... Klu Tak.... LIAT le bendi tu bila di mkn nanti..Hihihi. 

Ada soalan; doc jawap bila doc lapang.

**Peringatan:
JANGAN PROMOTE PRODUK anda di artikel kesihatan ni. Anda akan di dakwa KKM.

Drp Dr. Abdul Rahim.
Klinik Abdul Rahim
2-D Pangsapuri Garuda
11900 Bayan Lepas.
Penang.

Filled Under :


*Kami mempunyai hak untuk memadamkan komen yang menyentuh sensitiviti/tidak bersesuaian.